Pojďme si osvěžit a doplnit znalosti z oblasti etikety tak, abyste ve společenských situacích (nejen) v pracovním kontextu měli jistotu, mohli se chovat přirozeně, budili jste dobrý první dojem a budovali profesionální, a přitom stále osobitý osobní brand. V této lekci se budeme věnovat oblékání.
Obsah lekce:
První dojem je velice důležitý. Jedno z kognitivních zkreslení, tzv. Haló efekt, nám říká, že první dojem převládá nad dojmy následujícími a výrazně ovlivňuje naše vnímání daného člověka – a to pouze na základě prvního dojmu. Výzkumy ukazují, že dobře oblečeného a upraveného člověka hodnotí lidé i jako inteligentnějšího, schopnějšího a sympatičtějšího. Je tedy důležité se nejen umět obléknout, ale i být oblečený úměrně dané situaci.
K etiketě patří i dress code (kodex oblékání a úpravy) určující, jak se na danou, více či méně formální událost, obléknout a upravit. To, jak se oblékáme, výrazně formuje první dojem, který se v našem okolí nesmazatelně zapisuje do paměti díky emocím, které vzbuzuje (důvěra, pohrdání, …). Jakkoliv je osobní vkus rozličný, je dobré respektovat očekávání klienta. To je formováno většinovým názorem společnosti a očekává od nás kultivovaný a konvenční zevnějšek. Přesto je možné se v rámci daných mantinelů pohybovat a zohledňovat svůj osobní styl. Doplňky jako například náhrdelníky, náušnice, hodinky či náramky v pracovním dress code jsou samostatné velké téma. Právě ony nám dávají vyšší variabilitu v doladění osobního image.
Při běžných pracovních událostech můžeme vycházet ze standardů dané společnosti nebo profese.
Vždy se nám proto vyplatí, jdeme-li do nové firmy, si předem firemní dresscode zjistit. A pokud přesto váháme, je vhodnější přijít tzv. „overdressed“ (tj. business dress code), tedy zvolit vyšší stupeň dress code. Tím prokážeme, že si druhé strany vážíme, než kdybychom naopak přišli „underdressed“ (tj. např. Business smart casual) a nechtěně tak druhou stranu nebo společné jednání znevážili. Věřte, že v řadě společností má dress code větší hodnotu, než bychom mohli očekávat. Dress code vždy přizpůsobujeme prostředí, denní době a typu klienta. Nejedná se o striktní nařízení, ale doporučení. Představíme si dva nejtypičtější stupně formálního pracovního dress code, tedy Business a Smart Casual.
Oproti volnému stylu je tento dress code mnohem přísnější. Je to styl, ve kterém pracují manažeři. Zde nejsou povoleny, ani se nepředpokládají žádné větší výstřelky. Tento dress code má jako hlavní vlastnost to, aby oblečení působilo důvěryhodně a neodvádělo pozornost od jednání. Můžeme jej dále rozdělit na Business Formal a Business Casual. Business Formal je nejvyšším stupněm formálního odění, které je vhodné například pro jednání s klientem. Business Casual je mírně uvolněnější a je vhodné pro běžný den v kanceláři a méně významná jednání. Business Casual se nachází na pomezí níže uvedených doporučení, tzn. někde mezi Business Formal a Smart Casual.
Oblek tmavě šedý, tmavomodrý (přípustný je jemný proužek), jednořadý, nekřiklavé a vkusné tóny (například škála modré a šedé), barevně „tón v tónu“ s košilí a kravatou. Košile s dlouhými rukávy, bílá nebo jemné pastelové tóny. Kravata decentní (sahající po přezku pásku), doporučeno hedvábí, těžší materiál, šířka v rovnováze s klopami saka. Pásek kožený (šle jednobarevné, decentní) a boty kožené, šněrovací, barva jako opasek. Boty kožené typu oxford (pro inspiraci doporučujeme např. tento článek). Ponožky tmavé, jednobarevné, vysoké, v barvě kalhot – pozor, aby nebyla vidět kůže nohy, když si sednete. Účes muže je standardní a upravený a muž je vždy hladce oholen, případně má vous precizně upravený. Ostříhané nehty jsou samozřejmostí. Pozor na výrazné vůně, lepší je jemný parfém, který aplikujeme střídmě. Hodinky by měly být decentní, ploché, kožený náramek (ideálně v barvě bot a opasku), kvalitní kov je možný. Pozor na kapesníčky do saka – nikdy nesmí mít stejný vzor či barvu jako kravata. Nejlepší je kontrastní vzor (např. kostkovaný kapesníček a kravata bez vzoru).
Kostým sukňový/kalhotový, tmavomodrý, černý, tmavě šedý a světlá halenka. Délka sukně nejlépe těsně pod kolena k zúžení pod koleny, (max. krátkost 10 cm nad kolena při sedu). Varianty Business dress code jsou pro ženy mnohonásobně pestřejší. Žena navíc může své sako odložit a tím svůj dress code modifikovat dle aktivity. Při business šatech, např. little black dress pro pracovní příležitosti, si dejte pozor na odhalená ramena (bolerko, svetřík) a délku sukně. O Business dress code jde, má-li žena přes šaty sako (vrstvení). Punčochy jsou povinné i v horkém létě (v létě preferujeme tělové, v zimě černé). Boty vždy lodičky, kožené, vždy uzavřená špička a pata, podpatek 2-6 cm. Šperky a další doplňky jen decentní. Účes upravený, vlasy spíše stažené a make-up přirozený, nevyzývavý. Vůně lehké v neobtěžující intenzitě. Střízlivé a elegantní oblečení – klient by se měl soustředit na obsah práce, ne na šaty.
Smart casual znamená oblečení módní, stylové, elegantní a současně neformální. „Casual“ (neformální) ovšem neznamená, že můžeme přijít v mikině. Proto je dress code doplněn přívlastkem „smart“ (elegantní, vkusný, podobně jako francouzsky „chic“). Hodí se pro příležitosti o něco méně formální, jako jsou dny, kdy nejsme v kontaktu s klienty, čeká nás Casual Friday atd. U tohoto dress code je složitější se obléknout správně, neboť máme větší prostor, a tudíž i větší šanci zvolit např. nepadnoucí vzory, křiklavé barvy apod. Doporučujeme stále opatrnost při výrazných vzorech či barvách.
Muž si může obléci elegantní sako nejrůznějších barev, zajímavou košili s neobvyklým límečkem, vhodný je askot (kravatová šála), nevhodná je formální kravata. Kalhoty různého střihu, barev, vzorů, případně elegantní džíny (bez děr či ošoupání, ideálně v jednotné barvě, např. tmavě modrá). Mokasíny nebo lehké kožené boty typu oxford či derby barvou korespondující s opaskem a řemínkem na hodinkách.
Ženy mají mnohem širší paletu možností: elegantní šaty, kalhoty, sukně různých délek, košile a halenky, saka, blejzry, šátky a šály, … (v žádném případě však ne hluboký výstřih nebo průsvitné látky). U žen nenajdeme normativní popis tohoto dress code jako u mužů. Důraz ovšem klademe na styl, kvalitu a sladění všech částí oblečení, neopotřebení materiálů, umírněnou decentní barevnost. Je důležité mít na paměti, že se stále jedná o oblečení do práce, nikoliv na večírek.
Je třeba nezapomínat, že důležitý není jen samotný typ oblečení, ale také jak nám toto oblečení sedí. Podíváme se na to, jak by měly sedět základní elementy Business dress codu – saka a kalhoty. Ostatní oblečení se od těchto doporučení odvíjí – všechno by mělo padnout, tzn. nebýt příliš přiléhavé, ale naopak nesmí být oblečení příliš volné.
Zapomeňte na velké obleky, které se nosily v minulém století – dnes je moderní tzv. „slim fit“ neboli úzký střih. Důležitým bodem jsou ramena – rozhodně nenoste obří vycpávky, ramena by měla vypadat přirozeně a tvořit mužnou figuru. Sako by mělo být střižené tak, aby se na něm nevytvářely ohyby, zapneme-li první knoflík – nesmí však být ani příliš volné, aby na vás „viselo“ – podobně jako u žen by mělo tvořit zapnuté mírnou siluetu přesýpacích hodin. Rukávy saka by měly být dlouhé zhruba jeden až dva centimetry před zápěstní kosti, košile by měla být o něco delší a koukat z rukávu saka. Límec by neměl odstávat, ale přiléhat ke krku. Sako by mělo být tak akorát dlouhé, aby zakrývalo pozadí alespoň z poloviny. Nohavice by měly být tak dlouhé, aby se akorát dotýkaly boty – tj. neodkrývaly ponožky při stoji, ale zároveň se u kotníků nesmí hromadit látka. Pozor, když stojíme, zapínáme u saka pouze jeden knoflík, když si sedáme, knoflík rozepínáme! Kalhoty by neměly být příliš úzké, avšak nedoporučuje se ani volný střih. Opět volíme „slim fit“ střih, kde nohavice částečně kopírují siluetu nohy, ale nepřiléhají těsně na kůži.
Sako by mělo být, stejně jako u mužů, střižené stylem „slim fit“. Ramena mohou být trochu užší než u mužů, opět je ale kladen důraz na přirozenost. Příliš upnuté sako poznáme tak, že se při zapnutí prvního knoflíku vytváří ohyby v hrudní oblasti. Naopak příliš volné sako poznáme tak, že nevytváří siluetu přesýpacích hodin, tj. užší v pasu a širší u hrudi a boků. Rukávy by měly opět sahat k zápěstním kostem a košile by měla být mírně delší, cca o jeden až dva centimetry. Délka saka nemá žádná zásadní omezení, berte však na vědomí, že příliš krátké může působit vyzývavě. Doporučuje se, aby zakrývalo pozadí zhruba z poloviny. Nohavice závisí na typu bot, které máte, nicméně by měly být – podobně jako u mužů – dost dlouhé, aby zakryly holou kůži, ale ne tak dlouhé, aby se dotýkaly země. Střih nohavic může být užší než u mužů, nicméně se určitě vyvarujte příliš volného střihu.
Jak ve společenském chování, tak v oblékání existují faux-pas, tj. porušení společenských norem a pravidel. Existují např. manažeři, kteří k Business Formal nosí barevné ponožky – jedná se však o porušení pravidel, které vyžaduje notnou dávku sebevědomí a určité postavení. Rozhodně nedoporučujeme se do takových módních výstřelků pouštět, neboť některé lidi by mohly i urazit. Následujících faux-pas by se však neměl dopustit nikdo: