Kontrakt je známý z praxe právníků, kteří se svými klienty podepisují dohodu
o spolupráci. Komunikační kontrakt je také dohodou, ale spíše
o vzájemných očekáváních.
Pozdní příchod domů je následkem nejasného kontraktu nad vzájemnými očekáváními o společně
stráveném večeru, stížnost zaměstnance na přepracování značí, že jsme nejasně zakontraktovali, jak
si říct o dovolenou či méně pracovních úkolů. Na příklady špatného kontraktování narážíte možná
častěji, než si uvědomujete.
Vytváření kontraktu
V komunikaci vytváříme často kontrakt na čas nebo téma rozhovoru,
když říkáme „Chtěla bych se s tebou na půl hodiny pobavit o společné dovolené.“ Pokud by
s tím druhá strana nesouhlasila, očekává se, že kontrakt upraví, například takto: „Můžeme, ale mám
teď pouze 15 minut.“
Kontrakt je velmi důležitý v každé komunikační situaci, protože je velmi pravděpodobné, že se
očekávání lidí navzájem liší.
Většina hádek je způsobená právě nejasným kontraktem mezi zúčastněnými stranami. V kontraktu bychom se
měli domluvit na několika bodech:
Kdo – kdo je za co zodpovědný, kdo udělá jaký úkol. Někdy se při spolupráci stává,
že se lidé zapomenou domluvit na tom, kdo je za daný úkol zodpovědný.
Co – jaký je cíl, toho, co děláme, co konkrétně uděláme.
Kdy – jaké jsou deadliny, do kdy by měl být projekt v určité fázi nebo také do
kdy očekáváme, že budeme mít jídlo na stole?
Kde – je místo setkání nebo kde se daná událost koná?
Jak – jakou cestu volíme, jaké prostředky k tomu využijeme?
Proč – řeší daná služba potřebu, kterou máme?
Budete-li například dostávat práci od nadřízeného jako tým kolegů, je potřeba, aby vám nadřízený řekl
(nebo vy jste se zeptali): kdo je za práci zodpovědný a odevzdává finální verzi
výstupu (např. vy); co se konkrétně má udělat (např. procesní analýza businessu);
kdy je třeba výstupy odevzdat (např. do měsíce); kde je potřeba se
setkat na příští schůzce (např. v kanceláři v místnosti 2A); jak konkrétně má
výstup vypadat a jaké prostředky využít (např. formát, hloubka analýzy, zdroj informací pro
analýzu); proč je třeba daný výstup dělat, jaké je jeho další využití apod. (např.
práce na projektu zefektivnění procesů ve firmě).