Youniversity.cz
Kurzy Akce O Youniversity Kariéra v KPMG
Přihlášení / Registrace

Kurz 9: Efektivní komunikace Lekce 1 : Kontrakt

Zpět na kurz Časová náročnost lekce:
1-3 minut

Úvod do lekce

Kontrakt je známý z praxe právníků, kteří se svými klienty podepisují dohodu o spolupráci. Komunikační kontrakt je také dohodou, ale spíše o vzájemných očekáváních.

Obsah lekce:

  • Vyjasnění očekávání
  • Kdo, co, kdy, kde, jak, proč

Pozdní příchod domů je následkem nejasného kontraktu nad vzájemnými očekáváními o společně stráveném večeru, stížnost zaměstnance na přepracování značí, že jsme nejasně zakontraktovali, jak si říct o dovolenou či méně pracovních úkolů. Na příklady špatného kontraktování narážíte možná častěji, než si uvědomujete.

Vytváření kontraktu

V komunikaci vytváříme často kontrakt na čas nebo téma rozhovoru, když říkáme „Chtěla bych se s tebou na půl hodiny pobavit o společné dovolené.“ Pokud by s tím druhá strana nesouhlasila, očekává se, že kontrakt upraví, například takto: „Můžeme, ale mám teď pouze 15 minut.“

Kontrakt je velmi důležitý v každé komunikační situaci, protože je velmi pravděpodobné, že se očekávání lidí navzájem liší.

Většina hádek je způsobená právě nejasným kontraktem mezi zúčastněnými stranami. V kontraktu bychom se měli domluvit na několika bodech:

  • Kdo – kdo je za co zodpovědný, kdo udělá jaký úkol. Někdy se při spolupráci stává, že se lidé zapomenou domluvit na tom, kdo je za daný úkol zodpovědný.
  • Co – jaký je cíl, toho, co děláme, co konkrétně uděláme.
  • Kdy – jaké jsou deadliny, do kdy by měl být projekt v určité fázi nebo také do kdy očekáváme, že budeme mít jídlo na stole?
  • Kde – je místo setkání nebo kde se daná událost koná?
  • Jak – jakou cestu volíme, jaké prostředky k tomu využijeme?
  • Proč – řeší daná služba potřebu, kterou máme?

Budete-li například dostávat práci od nadřízeného jako tým kolegů, je potřeba, aby vám nadřízený řekl (nebo vy jste se zeptali): kdo je za práci zodpovědný a odevzdává finální verzi výstupu (např. vy); co se konkrétně má udělat (např. procesní analýza businessu); kdy je třeba výstupy odevzdat (např. do měsíce); kde je potřeba se setkat na příští schůzce (např. v kanceláři v místnosti 2A); jak konkrétně má výstup vypadat a jaké prostředky využít (např. formát, hloubka analýzy, zdroj informací pro analýzu); proč je třeba daný výstup dělat, jaké je jeho další využití apod. (např. práce na projektu zefektivnění procesů ve firmě).

Otázky

Pokračovat na druhou lekci

Pokračovat

Kde nás můžeš sledovat?

Facebook Instagram Youtube LinkedIn

Ochrana osobních údajů Právní prohlášení Cookies Made by Giant Interactive

© 2023 KPMG Česká republika, s.r.o., společnost s ručením omezeným založená dle právních předpisů České republiky a členská společnost globální organizace nezávislých členských společností KPMG, přidružených ke KPMG International Limited, soukromé anglické společnosti s ručením omezeným. Všechna práva vyhrazena.

Detailní informace o struktuře globální organizace KPMG najdete na stránce: https://kpmg.com/governance.