Kontrakt je známý z praxe právníků, kteří se svými klienty podepisují dohodu o spolupráci. Komunikační kontrakt je také dohodou, ale spíše o vzájemných očekáváních.
Pozdní příchod domů je následkem nejasného kontraktu nad vzájemnými očekáváními o společně stráveném večeru, stížnost zaměstnance na přepracování značí, že jsme nejasně zakontraktovali, jak si říct o dovolenou či méně pracovních úkolů. Na příklady špatného kontraktování narážíte možná častěji, než si uvědomujete.
Vytváření kontraktu
V komunikaci vytváříme často kontrakt na čas nebo téma rozhovoru, když říkáme „Chtěla bych se s tebou na půl hodiny pobavit o společné dovolené.“ Pokud by s tím druhá strana nesouhlasila, očekává se, že kontrakt upraví, například takto: „Můžeme, ale mám teď pouze 15 minut.“
Kontrakt je velmi důležitý v každé komunikační situaci, protože je velmi pravděpodobné, že se očekávání lidí navzájem liší.
Většina hádek je způsobená právě nejasným kontraktem mezi zúčastněnými stranami. V kontraktu bychom se měli domluvit na několika bodech:
Kdo – kdo je za co zodpovědný, kdo udělá jaký úkol. Někdy se při spolupráci stává, že se lidé zapomenou domluvit na tom, kdo je za daný úkol zodpovědný.
Co – jaký je cíl, toho, co děláme, co konkrétně uděláme.
Kdy – jaké jsou deadliny, do kdy by měl být projekt v určité fázi nebo také do kdy očekáváme, že budeme mít jídlo na stole?
Kde – je místo setkání nebo kde se daná událost koná?
Jak – jakou cestu volíme, jaké prostředky k tomu využijeme?
Proč – řeší daná služba potřebu, kterou máme?
Budete-li například dostávat práci od nadřízeného jako tým kolegů, je potřeba, aby vám nadřízený řekl (nebo vy jste se zeptali): kdo je za práci zodpovědný a odevzdává finální verzi výstupu (např. vy); co se konkrétně má udělat (např. procesní analýza businessu); kdy je třeba výstupy odevzdat (např. do měsíce); kde je potřeba se setkat na příští schůzce (např. v kanceláři v místnosti 2A); jak konkrétně má výstup vypadat a jaké prostředky využít (např. formát, hloubka analýzy, zdroj informací pro analýzu); proč je třeba daný výstup dělat, jaké je jeho další využití apod. (např. práce na projektu zefektivnění procesů ve firmě).